Lelki segítség

Erősnek lenni annyi, mint időről időre szembenézni saját gyengeségeinkkel.

Családterápia—II.

Gyermekeink megérzik a legkisebb feszültséget is a családban és a maguk módján azonnal jeleznek. Kétféle módon jelezheti a gyerek, hogy az adott családi egyensúly felborult: vagy hirtelen magatartási problémái lesznek az oviban/iskolában (verekszik, kötekszik,

’Balesetes’ vagy betegeskedő gyerek

Kamaszkorban drámai testi változásokon megy keresztül a kamasz: a lányok menstruálnak, a fiúk mutálnak, kezük-lábuk megnyúlik, esetlenek lesznek, bőrük pattanásos lesz, iskolát váltanak (alsósból felsős, felsősből középiskolás lesz), és

Kamaszgyerek a családban

Régen ciki volt, ha valakinek elváltak a szüleik—alig volt pár ilyen az osztályban. Ma már sok iskolában ennek az ellenkezője a meglepő, sok az elvált, és—szerencsére—egyre több az olyan gyerek, aki családban, bár nem saját vérszerinti szülőjével él együtt.

Patchwork (mozaik) - család

Váláskor—és minél viharosabb a válás, annál inkább—sajnos hajlamosak vagyunk bevonni a gyerekeket, illetve ők maguk is bevonódnak, saját bűntudatuk miatt. Gyermekeinknek sajnos mindig bűntudata van a szülők válása miatt, mert

Szülő-gyerek kapcsolat a válás után

Gyermekeknél ugyanúgy használunk egyéni terápiát (játékterápia, meseterápia, Kende—vagy Polcz-féle bábterápia, viselkedésterápia, stb.), csoportos terápiát (gyermekpszichodráma, gyermekcsoportok) és családterápiát.

Ha  a gyermek kicsi és nem kontraindikált a családterápia, valamint jól behatárolható a probléma, akkor gyakran fordulunk a családterápiás eszköztárhoz gyermekprobléma esetén is: ha a gyermek tünetei a családban keletkező feszültségekből—az egyensúly felborulása  miatt—keletkezik, akkor legjobban a család tudja a problémát megoldani azzal, hogy saját belső egyensúlyát helyreállítja családterápiás szakember segítségével.

A másik—gyakran hangoztatott érv a családterápia mellett—amit én is vallok -, hogy a gyermek heti 167 órát olyan környezetben tölt, ahol a terapeuta nincs jelen, de a család, az óvoda/iskola, a szűkebb környezet viszont igen; vagyis az a heti egy óra, amelyre a gyermek eljön, természetesen segít, sőt, szükségszerű, ha a család nem vonható be a terápiába, de ha van lehetőségem van rá, inkább a családterápiát részesítem előnyben: a ’rendszer-eredetű’ hibát ’rendszer’-specifikus eszközzel tartom érdemesnek helyreállítani.